update


jag har spenderat min första vecka traskande runt omkring på manhattan. folk går väldigt mycket här, överallt och dygnet runt. det finns faktiskt väldigt få tjockisar här och det är självklart allt gående som gör att folk håller ner vikten.

alla pratar om valet nu. slår man på teven är det diskussioner nonstop. obama har vunnit racet, den nyheten har kanske nått sverige också. hilary har vartit en god förlorare faktiskt och uttalade till och med de magiska orden "I endorse Obama" vilkett tydligen är väldigt viktigt. hon kommer antagligen bli vice president ifall demokraterna vinner. det verkar som folk är försiktiga med att sia om utfallet. i princip alla är demokrater i nyc men man är medveten om den stora landsbygden och alla som traditionellt röstar republikanskt oavsett vad det har för konsekvenser för deras liv.

min flatmate bonnie och jag var ute tidigare i veckan och käkade sushi, drack några bärs och snackade. hon är från georgia och det är typ 90 % republikaner där. hennes mamma är en "hardcore democrat" och hon är själv mycket vettig, påläst och intresserad av EU faktiskt. jag försökte förklara så gott jag kunde hur det är att leva i sverige som EU land och hon svarade på massa frågor om usa och hur folk tänker och tycker här. många fördomar blev bekräftade av henne men också många av mina högre tankar om detta knasiga land.

nåt som stämmer med usa eller i alla fall nyc är öppenheten. den finns överallt, folk är öppna, dörrar är öppna, affärer, butiker, barer, restauranger, kyrkor. allt är öppet nästan jämt. folk är också orädda för tillfälliga kontakter, man småpratar och gör sej nästan bekanta i 10 minuter och sen skiljs man åt och ser varandra kanske aldrig igen. det finns inget av den svenska mentaliteten att det inte är nån idé att bekanta sej. det spelar liksom ingen roll om man aldrig ses igen. man hade trevligt en stund ihop, vad är det för fel med det? önskar att svenskarna var mer sånna.
vi behöver öka i folkmängd i sverige, till typ 20 miljoner. så kan det kanske bli lite mer kontinental, öppen, avspänd atmosfär.

här kommer lite mer bilder.







 59th st, upper east side







 i utkanterna av central park east







 
baseballplaner finns överallt i parken.





notera skylten. broadway it is.


Kommentarer
Postat av: Johan

Vackert.

2008-06-08 @ 11:03:21
Postat av: Jimmy

Underbart! Inte utan att man längtar bort från "Stora Borås" (staden som också kallas "Lilla London").

2008-06-09 @ 13:22:54
URL: http://jimpan.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0