Premiär!


premiär för new york-bloggen!
jag landade på newark airport halv två lokal tid och var helt till mej i trasorna. jag hade inte sovit på drygt 24 timmar. en 10 timmars resa var äntligen över och jag hade klarat passkontrollen, som faktiskt gick smidigt trots mitt tvättade pass. en mr. ramirez tittade misstänksamt på mej och jag fick för tredje gången förklara att mitt pass råkat hamna i tvätten. "how long are you staying here?" och "what kind of work do you do sir?". jag svarade som det var, tog fingeravtryck och ögoncheck (det är praxis) och sen fick jag ett "take care, man" och kände en lättnad. efter 9/11 har flygplatskontrollerna spårat ur helt, man tycker att säkerhet går före frihet i detta land of the free.

ute på busshållplatsen såg jag antagligen jävligt bortkommen ut för en svart kille som såg ut att vara i min ålder tog av sej hörlurarna liksom i förbifarten och förklarade vänligt vart jag skulle åka. "you're welcome" fick jag när jag tackat för hjälpen. jag åkte in till newark penn station med en buss där jag var den enda vita personen. det verkar i princip bo bara svarta i new jersey. där fick jag byta till ett tåg som åkte till manhattan. klev av på pennsylvania station, och ut på gatan. fick en chock. det går inte att återge känslan och synerna av dom stora avenyerna och gatorna på vare sej film eller foto. det är sinnesböjande. jag har aldrig sett så stora byggnader i mitt liv förut. eller så förbannat mycket grejer som låter, blinkar, pulserar. bilar som trängs med taxibilar, bussar, ambulanser som sicksackar mellan fordonen i ilfart, samtidigt som chauffören nonchalant har en arm med en cigg ut genom fönstret.

jag fångade en bulle och åkte ner till astor place som är nära min lägenhet. taxichauffören var afrikan och bröt mycket, han sa att jag hade lyckats med min dialekt. taxibilarna bara flyter fram över gatorna, hur bekvämt som helst. det finns tv i dom och man sitter alltid i baksätet vilket jag tycker om. resorna är billiga som fan, jag åkte 10 min för 8.50, vilket är typ 65 spänn. vad kostar det i sverige, 250 typ.

jag lyckades hitta lägenheten efter nån kvart och kraschade i soffan samtidigt som Mandy flängde runt och packade det sista inför sin resa till Ecuador.

image12


image2

image3

image9

image10

image11

Kommentarer
Postat av: jimmy

Fantastiskt! Jag är riktigt avundsjuk, hoppas komma tillbaka till NY snart. Håller på att läsa Göran Rosenbergs bok "Friare kan ingen vara: Den amerikanska idén från Revolution till Reagan - och lite till", har du läst den? Riktigt intressant!
Ha det gott där borta, jag kommer följa bloggen!
[http://jimpan.wordpress.com/2008/01/18/ett-amerikabrev/]

2008-06-05 @ 09:35:52
URL: http://jimpan.wordpress.com/
Postat av: Karl

Najs. Fan vad jag vill se Manhattan. Lägger in bloggen bland bokmärkena.

2008-06-05 @ 11:57:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0